KWS

KWS POTATO B.V.: Ny kartoffelforædlings station i Holland starter nu officielt driften.

Den 10. september blev KWS POTATO B.V.´s nye kartoffel-forædlingsstation, som ligger i den hollandske landsby Nagele nær Emmeloord, sat i officiel drift.

KWS gruppen har investeret mere end 12 mio. EUR i projektet. Denne udvidelse af forsøgsarealer plus investeringen i nye forskningsfaciliteter viser tydeligt, at selskabet satser på yderligere vækst i sine kartoffelaktiviteter. Dagen før Potato Europe udstillingen, indviede KWS stationen med mere end 200 gæster og medarbejdere.

Beliggende i Noordoostpolder er den lille landsby Nagele ved at blive KWS´ center for læggekartofler. Fra Nagele, vil det hollandske dattersel-skab KWS POTATO B.V. koordinere og videreudvikle alle globale aktiviteter indenfor læggekartofler. KWS POTATO´s forædling, produktion og salg vil nu blive samlet på denne lokalitet. I den 1- årige byggeperiode, er en hal på 2.000 m2, udstyret med køle-og klimaanlæg, laboratorier samt en kontorbygning, blevet bygget og forsøgsarealer er etableret på 96 hektar landbrugsjord. Et drivhus der dækker et areal på omkring 2.200 m2 vil blive bygget inden foråret 2014, hvilket vil færdiggøre infrastrukturen.

Globalt forskningsnetværk

Den nye forædlingsstation er en vigtig del af det globale KWS forskningsnetværk. Den giver tilstrækkelig med arealer til markforsøg for alle afgrøder i KWS´s portefølje, såsom sukkerroer, majs og korn. "Vores fokus i Nagele vil dog klart være på kartofler", understreger Heike Draisbach, direktør hos KWS POTATO B.V. "Som vi for nylig meddelte, vil vi fokusere på at udvikle produkter til den globalt voksende forarbejdnings sektor samt de traditionelle eksportmarkeder."

Overførsel af know-how

Kartoffelforædling, som har været en del af KWS´s produktportefølje siden 1920'erne, er for nylig blevet strategisk tilpasset. "Indenfor kartoffel-forædling satser vi på overførsel af vores know-how fra andre afgrøder. State-of-the-art forædlings værktøjer, såsom molekylære- og hybrid teknologier skal være med til at definere nye mål for kartoffelforædlingen", forklarer Peter Hofmann, leder af sukkerroe- og kartoffeldivisionen ved KWS. "På lang sigt ønsker vi at blive en førende teknologivirksomhed i kartoffelverdenen. Forædlingsstationen er et centralt element i denne proces" siger Hofmann. Formanden for NAO og Præsident for Europatat, Kees van Arendonk, udtaler: "Nye sorter af kartofler er den bedste garanti for et dynamisk og sundt marked, for konstant vækst i den globale kartoffelproduktion, såvel som for en hurtig vækst i kartoffel-forarbejdningsindustrien."

Bæredygtig og effektiv produktion

"Planteforædling yder et afgørende bidrag til en bæredygtig udvikling af landbruget. Konstant forbedret genetiske potentiale er en vigtig forudsætning for, at den globale landbrugsproduktion i årtier har været stigende parallelt med efterspørgslen" understregede Philip von dem Bussche, administrerende direktør for KWS SAAT AG. "Med den nye forædlingsstation i Nagele, er vi nu i stand til at fremskynde udviklingen af nye sorter, yderligere at optimere processerne og til bæredygtigt og effektivt at producere læggekartofler af høj kvalitet".

For yderligere information, kontakt

KWS Scandinavia A/S